‘Jong muzikaal talent in Twente houden. Kansen bieden zoals ik nu zelf ook de kans krijg’
Zelf hoeft hij niet zo nodig in de spotlights. Anderen laten stralen, dat is dé ambitie van deze muzikaal leider. Hartstikke jong nog, maar vergis je niet in Bart Geleynse. Hij heeft een geweldig netwerk en als hij de juiste muzikanten heeft samengebracht en het klikt en klinkt, mag zijn naam genoemd worden. “Het is belangrijk om bescheiden te blijven.”
Je hebt een blik met muzikanten voor elke gelegenheid. Hoe krijg je dat voor elkaar?
“Overal waar ik speel, kom ik ze tegen. Geweldige musici. Contacten opbouwen, warm houden en bij producties de juiste mensen bij elkaar zetten. Tijdens een tourtje met MITS spotte ik in het voorprogramma van BENR een fantastische drummer en die heb ik ingezet voor de Night of the Proms van het Oosten. Hem heb ik weer gevraagd om zijn favoriete bassist mee te nemen en zo breidt de poule zich uit. Voor The Christmas Night had ik 23 man nodig die gospel in de vingers hebben. Het klikte en klonk fantastisch.”
Tegelijkertijd speelde je zelf met jouw bigband bij Het Kerstdiner…
“De combi van meespelen en bandleider zijn vind ik eigenlijk het mooist. Met het gospel-orkest heb ik alle doorloopjes gedaan, bij Het Kerstdiner was ik al in een vroeg stadium betrokken. ‘Bart, wat gaan we maken en wat wordt de rol van de muziek hierin?’ Samen met Anne de Blok en Danny Westerweel een productie bouwen en elkaar inspireren, fantastisch.”
‘Bart heeft op jonge leeftijd aanzien binnen alle departementen tijdens de producties. Onzichtbaar belangrijk’
Gerard Cornelisse, artistiek leider TPTIs de jonge Bart Geleynse de nieuwe Cor Bakker?
“Zo noemt Gerard (Cornelisse, red.) mij wel eens. Maar eerlijk gezegd voel ik mij meer verbonden met de Marcel Fisser Band, bekend van De Beste Zangers op tv. Ik wil jong talent een kans geven, zoals ik zelf ook de kans heb gekregen. Te veel muzikanten vertrekken nu nog na hun studie aan de Popacademie naar de Randstad. Het is mijn missie het talent hier te houden, een plek te geven in de grote locatietheatervoorstellingen die op stapel staan. En tegelijk de Randstad naar Twente halen natuurlijk. Crossovers creëren vind ik belangrijk.”
Waar verheug je je op?
Op alles, maar misschien nog wel het meest bijzonder op Jatti. De voorstelling drijft op muziek. Het verhaal draait om muziek. Jatti werd in 1971 vermoord in het experimentele jongerencentrum Fashion in Hengelo. Drugs, dansen, discussies, een mythisch verhaal. Het is fantastisch om samen met onder meer Danny Westerweel te mogen zoeken naar hoe muziek dit gaat versterken. De muzikanten die ik daarvoor zoek, worden helemaal onderdeel van de voorstelling. De locatie alleen al, het poppodium in Hengelo. Dat is wel even wat anders dan spelen in een studio…”
Je bent 23 en gaat als een speer. Kijk jij eigenlijk wel eens tevreden terug?
“Als je mij anderhalf jaar geleden had verteld dat Gerard Cornelisse mij zou oppikken voor grote Twentse producties; ik zou je niet hebben geloofd. Het is een combinatie van geluk en tot het gaatje gaan. Maar tevreden? Misschien als de mensen om me heen tevreden zijn én ik mijn eigen lat heb geraakt. Mijn streven is hoog. Ik wil groter, verder, dóór. Maar intussen geniet ik ook hoor!”